Hero image

Intermodális Közlekedési Központ

Debrecen, Hungary

A régi debreceni vasútállomás helyére „intermodális parkot” terveztünk. E központok világszerte sínek, főútvonalak metszéspontjában emelkedő, pusztán logisztikai létesítmények. Ebben az esetben azonban a közösség elemi érdekének éreztük, hogy koncepciónk bekapcsolódjon a városi szövetbe. Tervünk az épületre kiírt építészeti tervpályázaton megvételben részesült.

Debrecen, Hungary

Közösségi

Debrecen összképében meghatározóak a tradicionális épületek, széles utcák, parkok. A Piac utca kávézóival, éttermeivel, szórakozóhelyeivel a közösségi élet színtere, mely a Nagytemplomtól indulva déli irányban szeli át a várost a vasútállomás felé. A tervezési feladat egy olyan új közlekedési csomópont kialakítása a jelenlegi vasútállomás helyén, mely befogadja a helyi és a távolsági közlekedés eszközeit és illeszkedik a már kialakult jellegzetes mezővárosi szövethez.

A tervezési helyszín egy alapvető városrendezési problémát vet fel, mely szerint ma az elegáns Piac utca a hat sávos, rá merőlegesen futó 4-es főúttal zárul.  A 4-es főút lesüllyesztésével az új intermodális központ az eddig hiányzó végpontját képezhetné a Piac utcának, valamint egy új célpont, egy élhető találkozási hely lehetne a városban.

Debreceni Intermodális Közlekedési Központ

Azonban egy nagyobb épület a Piac utca végén konkurálna a Debrecen városképét meghatározó, tradicionális épületek tömegeivel.

Koncepciónkban az új épület valójában egy városi parkba integrált közlekedési csomópont.  A Piac utca végén, a lesüllyesztett 4-es főút felett létesülő új városi park játszótérrel, büfékkel, éttermek teraszaival és számos egyéb lehetőséggel várja a város lakóit. Ez a nyüzsgő zöld világ észrevétlen integrálja az új intermodális központ épületét.

Debreceni Intermodális Közlekedési Központ

Tervünkben egy „ipari” közlekedési csomópont képe helyett egy “intermodális park” víziója jelenik meg egy új városi park és a közlekedési csomópont áthatásának eredményeképp: egy élhető, egyedi, színes világ.

Egy épület falai helyett szabadon bejárható, felfelé lépcsőző, tágas tér jelenik meg a Piac utca végén. Alapegységei szabályos rendben, pixelszerűen egymás mellé és fölé helyezett építőelemek, melyek teraszokat, leülő felületeket alkotnak, közüket a park zöldje tölti meg élettel. Ahol szükséges, ezen elemek hiánya világítja meg a belső tereket.

Maga a közlekedési csomópont és a hozzá tartozó funkciók egyetlen nagy tető alá kerültek. Minden tömegközlekedési eszköz a terepszinthez csatlakozik, a helyi járatok számára szintben biztosított az átszállás is. A vasút és a távolsági busz peronjai az emeletről közelíthetők meg, a parkoló az épület alatt található. Az épület megjelenésében nem szárnyalja túl Debrecen jelképszerű történelmi épületeit, határozott vonalvezetésével mégis méltó lezárása a Nagytemplom – Piac utca tengelynek.

Debreceni Intermodális Közlekedési Központ
Debreceni Intermodális Közlekedési Központ
Debreceni Intermodális Közlekedési Központ
Debreceni Intermodális Közlekedési Központ
Debreceni Intermodális Közlekedési Központ
Debreceni Intermodális Közlekedési Központ
Debreceni Intermodális Közlekedési Központ
Debreceni Intermodális Közlekedési Központ
Debreceni Intermodális Közlekedési Központ
Debreceni Intermodális Közlekedési Központ

Projekt info

Projekt megnevezése

Debreceni Intermodális Közlekedési Központ tervpályázat

Helyszín

Debrecen, Magyarország

Tervezés éve

2015

Kiíró

Debreceni Polgármesteri Hivatal

Generál tervezés

BORD Építész Stúdió

Felelős tervező

Bordás Péter

Koordináló építész

Mezey Tamás

Építész csapat

Benke Róbert, Gulyás Róbert, Holovits Annamária, Kamuti Géza, Mezey Tamás, Szendrői Júlia, Szabó Tímea, Tolvaj Tamás, Zih Kata

Tájtervezés

Gardenworks, Kuhn András