Debrecen, Hungary
A régi debreceni vasútállomás helyére „intermodális parkot” terveztünk. E központok világszerte sínek, főútvonalak metszéspontjában emelkedő, pusztán logisztikai létesítmények. Ebben az esetben azonban a közösség elemi érdekének éreztük, hogy koncepciónk bekapcsolódjon a városi szövetbe. Tervünk az épületre kiírt építészeti tervpályázaton megvételben részesült.
Debrecen, Hungary
Debrecen összképében meghatározóak a tradicionális épületek, széles utcák, parkok. A Piac utca kávézóival, éttermeivel, szórakozóhelyeivel a közösségi élet színtere, mely a Nagytemplomtól indulva déli irányban szeli át a várost a vasútállomás felé. A tervezési feladat egy olyan új közlekedési csomópont kialakítása a jelenlegi vasútállomás helyén, mely befogadja a helyi és a távolsági közlekedés eszközeit és illeszkedik a már kialakult jellegzetes mezővárosi szövethez.
A tervezési helyszín egy alapvető városrendezési problémát vet fel, mely szerint ma az elegáns Piac utca a hat sávos, rá merőlegesen futó 4-es főúttal zárul. A 4-es főút lesüllyesztésével az új intermodális központ az eddig hiányzó végpontját képezhetné a Piac utcának, valamint egy új célpont, egy élhető találkozási hely lehetne a városban.
Debreceni Intermodális Közlekedési Központ
Koncepciónkban az új épület valójában egy városi parkba integrált közlekedési csomópont. A Piac utca végén, a lesüllyesztett 4-es főút felett létesülő új városi park játszótérrel, büfékkel, éttermek teraszaival és számos egyéb lehetőséggel várja a város lakóit. Ez a nyüzsgő zöld világ észrevétlen integrálja az új intermodális központ épületét.
Debreceni Intermodális Közlekedési Központ
Egy épület falai helyett szabadon bejárható, felfelé lépcsőző, tágas tér jelenik meg a Piac utca végén. Alapegységei szabályos rendben, pixelszerűen egymás mellé és fölé helyezett építőelemek, melyek teraszokat, leülő felületeket alkotnak, közüket a park zöldje tölti meg élettel. Ahol szükséges, ezen elemek hiánya világítja meg a belső tereket.
Maga a közlekedési csomópont és a hozzá tartozó funkciók egyetlen nagy tető alá kerültek. Minden tömegközlekedési eszköz a terepszinthez csatlakozik, a helyi járatok számára szintben biztosított az átszállás is. A vasút és a távolsági busz peronjai az emeletről közelíthetők meg, a parkoló az épület alatt található. Az épület megjelenésében nem szárnyalja túl Debrecen jelképszerű történelmi épületeit, határozott vonalvezetésével mégis méltó lezárása a Nagytemplom – Piac utca tengelynek.
Projekt info
Projekt megnevezése
Debreceni Intermodális Közlekedési Központ tervpályázat
Helyszín
Debrecen, Magyarország
Tervezés éve
2015
Kiíró
Debreceni Polgármesteri Hivatal
Generál tervezés
BORD Építész Stúdió
Felelős tervező
Bordás Péter
Koordináló építész
Mezey Tamás
Építész csapat
Benke Róbert, Gulyás Róbert, Holovits Annamária, Kamuti Géza, Mezey Tamás, Szendrői Júlia, Szabó Tímea, Tolvaj Tamás, Zih Kata
Tájtervezés
Gardenworks, Kuhn András