A Debreceni Nemzetközi Iskola megtervezésére kiírt építészeti tervpályázaton győztes tervünk koncepciója a szimbolikus jelentést hordozó kör formát írja le. Az egyszerű alakzat sokrétű tartalommal bír: hagyományosan a védelmet, az egységet és a közösséget jelképezi, miközben finoman beleolvad a szomszédos, Natura2000 védelem alatt álló Nagyerdőbe.

A tervezési feladat egy óvodától érettségiig tartó, egységes, nemzetközi rendszerű képzést biztosító iskola megtervezése volt. A tanulás alapja a felfedezés öröme: a választott helyszín a Debrecen-Pallag területen fekszik, könnyen elérhető a városközpontból, ugyanakkor a csendes természeti környezet, a jó levegő nagyszerű hátteret biztosít az iskola számára. Kiemelten fontos a diákok igényeihez alakítható tanítási és tanulási környezet: a jól átlátható térkapcsolatok, a nagyobb, szellősebb közösségi terek, kül- és beltéri tanulási egységek és a változatos sportolási lehetőségek. A feladatban kihívást jelentett, hogy olyan modern épületet tervezzünk, amely illeszkedik zöld környezetéhez, mégis jellegzetes, jól felismerhető, egyedi megjelenésével méltó az iskola által nyújtott nemzetközi színvonalhoz.

Az építészeti koncepció megfogalmazásakor egy olyan térbeli forma létrehozása volt a cél, amely képes környezetét magába olvasztani túlmutatva saját épített határain.

A kör a maga egyszerűségével az emberi csoportosulás spontán formája, a megosztottság és különbségtétel nélküli tér, a közösség jelképe. Olyan halmaz, amely létrejön, mikor valakire többen figyelnek, vagy egyenlő szerepvállalás mellett, gondolatot osztunk meg egymással. Képes eltérő csoportokat összekötni, csoportok részeit egységbe olvasztani. A kör jelképezi a teremtett határokat, másképp fogalmazva a világot. Téralkotó kör esetén azon kívül állva, a körön kívüliség nem értelmezhető, késztetést vált ki, hogy belépjünk, és a körön belülre tartozzunk.

A tervezési területet délről határoló erdő a természet, ezáltal a természettudomány, a körülöttünk lévő világ közvetlen szemléltető eszköze. Koncepciónkban az iskola nélkülözhetetlen elemévé válik, közös halmazban tartozásuk elengedhetetlen. Ez azonban nem követel meg változásokat az erdő megjelenésében, minthogy természetéhez tartozik, hogy időnként ösvények jelennek meg vagy tűnnek el benne, organikusan változnak, együtt élnek vele. A Nagyerdő területét virtuálisan magába olvasztó kör koncepcióját így a telekhatártól délre, az erdőbe vezető ösvények teljesítik ki.

Az erdő irányában megnyíló „kapukon” keresztül a gyerekek számára elérhetővé válik a természet, az általuk formált ösvények időről-időre újra írják köztük és a természet közötti kapcsolat erővonalait.

Az iskola három különböző korosztályt, összesen mintegy ötszáz diákot fogad be, akiknek meglehetősen különböző igényeik vannak. Területeiket a körgyűrűn füzérszerűen egymás mellett, mégis szeparáltan alakítottuk ki. Ennek megfelelően az iskolának három bejárata van: egy az óvodásoknak, az általános iskolásoknak és a középiskolásoknak – ez egyben az épület főbejárata. Az óvodások és a kisiskolások számára egy saját, iskolán belüli, elkülönített világot hoztunk létre. A közösségi terek, adminisztráció, színházterem, étterem, és ezek kiszolgáló egységei az alsó szinten kaptak helyet, míg az emelet a zavartalan, nyugodt tanulás színtere.

A tantermek az északi oldalon pavilonszerűen jelennek meg, hosszanti, dinamikusan öblösödő teresedéseket létrehozva maguk között.

A belső, pulzáló közlekedő terület az erdő irányában külső térként folytatódik, követi a koncepcionális kör vonalát, biztosítva a helyet a tankertek számára. Ezek képeznek átmenetet a mesterséges és a természetes, erdei élővilág között. Az épület tömege védelmezőn öleli körbe a külső közösségi tereket és sportpályákat. A tantermek szintjéről hidakon keresztül közelíthetjük meg a terepszint felett lebegő kosárlabdapályát, ahonnan remek rálátás nyílik a futballpályára. Az áttört vasbeton lemez alatt, félig a földbe süllyesztve, a tornaterem kapott helyet. A terepszinten egy árnyékos, ligetes belső udvar várja a diákokat.

Az iskola előtti parkolóban egy érkezési zónát alakítottunk ki, ahol a szülők akár a parkoló használata nélkül, gyorsan le tudják tenni, vagy fel tudják venni iskolába érkező vagy hazamenni készülő nagyobb gyermekeiket.  A parkolóból a tanulók közvetlenül az iskola védett területére lépnek. A rövid séta egy erdős-ligetes pihenőparkon vezet át az épülethez, egyfajta lelki felkészülést, ráhangolódást nyújt, miközben értékes, zöld területbe foglalja az iskolát.

Projekt info

  • Projekt megnevezése Debreceni Nemzetközi Iskola
  • Helyszín Debrecen, Magyarország
  • Befogadóképesség 500 tanuló
  • Összes nettó alapterület 7 400 m2
  • Tervezés éve 2018-
  • Megbízó Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata
  • Generál tervezés BORD Építész Stúdió
  • Felelős tervező Bordás Péter
  • Koordináló építész Zih Kata
  • Építész csapat Illés Anna, Gulyás Róbert, Kéki András, Kracker Csilla, Móser Balázs, Püspöki Györgyi, Ulmann István, Waldmann Andrea
  • Kert- és tájtervezés BORD Építész Stúdió - Waldmann Andrea
  • Gépészeti tervezés BORD Építész Stúdió - Hollókövi Zoltán
  • Látványtervek Homologue - Ölbey Zoltán
  • Makett Limes Model Kft.